Happy New Year 2018

31 december 2017 - Kirstenhof, Zuid-Afrika

Zondag 31 december 2017

Maar dat is vanavond pas. Voor dit moment geen benul dat het de laatste dag van 2017 is. Gordijntje open en opnieuw mooi weer. Over stabiel zomerweer niets te klagen, maar de keerzijde hiervan is inmiddels bekend. In de regio waar we nu zijn is het waterprobleem overigens minder groot, dat is voornamelijk de regio rondom Kaapstad, de eindbestemming van vandaag.

We tanken de auto nog even vol. Wel, dat wordt voor je gedaan. Een ruim aanbod van vriendelijke pompbedienden die meer tijd nemen voor het poetsen van de ramen dan het aftanken. Het benzinebudget laat een ruime fooi toe. Een liter kost hier € 1,--. We sturen westwaarts over de N2. Vier uren sturen over The Garden Route door een prachtig en gevarieerd landschap. Zeker geen straf. Vele vergezichten, prima wegen (geen dirt roads deze keer) en leuke dorpjes met grappige namen. In Riviersonderend stoppen we bij een coffee shop. Nee nee, dat is hier alleen koffie en het lijkt wel of ze allemaal barista zijn, wij drinken geen slechte koffie. Gemiddelde prijs € 1,60.

Om 2 uur zijn we terug in Somerset West om de sporttassen te verruilen voor de koffers. De oliebollen en appelflappen staan voor ons klaar. Oh ja, het is Oudejaarsdag. We nemen een bol, drinken nog een colaatje, nemen afscheid van de familie en gaan onderweg naar mijn andere nicht Marjan en haar man Alfred. Vier kinderen Saskia, Stefan, Hannah en Misha. De hond heet Pepsi. Het is drie kwartier rijden naar Kirstenhof, een van de voorsteden van Kaapstad. Opnieuw een warm welkom en de oliebollen en appelflappen staan klaar.

We doen een spelletje volleybal, er kan gezwommen worden, in de garage staat een snookertafel (ik ben het nog niet verleerd, al zeg ik het zelf). Beetje exercise kan geen kwaad want we zien al weer bewegingen richting een lekkere en gezellige braai. Oom en tante arriveren ook, opnieuw oliebollen en appelflappen in de tas. We beseffen dat het is de laatste dag van het jaar is 😉

Om 12 uur ploppen de champagnekurken, maar hier bijna geen vuurwerk. Prima eigenlijk. In Nederland is het nog een uurtje 2017. Grappig. Happy New Year!!!!

Kijken of ze hier later vandaag ook afstemmen op de Radetzkymars en schansspringen.

Einde van dag 10

1. Bas:
    Gelukkig nieuwjaar!
  2. Els limmen:
    1 januari 2018
    Happy new year voor jullie allen🍾🍾🍸🍸ik geniet van jullie mooie verhalen en leuke foto’s!
  3. JCH.:
    1 januari 2018
    Beste wensen voor het nieuwe jaar, Mooie verhalen en prachtige foto's roept weer herinneringen op.
  4. Anira:
    De beste wensen Frank. Wat een mooie reis. Geniet er nog van
  5. Hoogies Soest:
    1 januari 2018
    Vandaag kans gehad om je blog eens goed door te nemen. 't Blijft toch wel prima (al dacht ik daar toen heel anders over) dat pa ons vroeger achter de vodden zat om een reisverslag bij te houden en het lijkt er op dat jij dat bij A & D niet echt hoeft te doen. Leuke verhalen hoor. Een goed begin van het nieuwe jaar gewenst en nog een paar mooie dagen in Kaapstad!
  6. Dirk:
    2 januari 2018
    Voor jullie uiteraard ook een "heppie nju jeer" !
    Ben wel benieuwd naar de oliebollen en appelflappen in Zuid Afrika. Op internet lees ik dat het een traditionele typisch Belgische en Nederlandse lekkernij is (bekend al in de 17e. Niet zo gek dat Hollanders het meegenomen hebben naar Z-Afrika, maar hebben ze daar net als hier oliebollen-kramen of wordt er door de families zelf gebakken?
    Plezier!!!
  7. Zuid Afrika:
    3 januari 2018
    Oliebollen lokaal gemaakt door slechts drie Nederlande gezinnen. En die gezinnen kennen wij toevallig alledrie ;-)