Wine country

24 december 2017 - Somerset West, Zuid-Afrika

Zondag 24 december 2017

We worden wakker met een lekker zonnetje. Met de zon in de rug – komt ook hier toch in het oosten op 😉 - is het uitzicht op False Bay prachtig met op de achtergrond (bij heel goed zicht) het Kaapse Schiereiland met Kaap de Goede Hoop (https://www.google.co.za/maps/@-34.0895723,18.8228248,10z). Dat hebben we niet in Velserbroek. Een jaloersmakend vergezicht. Arthur en Danique halen de uurtjes slaaptekort knap in maar het is toch zonde om een te groot gat in de dag te slapen. De dag van vandaag heeft veel te bieden.

We kopen snel nog wat spullen voor het Kerstdiner morgen (bijna nul Kerstsfeer in de winkels overigens) en vertrekken alras richting Stellenbosch, hét wijngebied van Zuid-Afrika (https://nl.wikipedia.org/wiki/Stellenbosch_(stad)). De familie heeft een Land Rover Defender, daar passen we allemaal in. Achterin weliswaar dwars, maar buitengewoon praktisch. Naast de wijnhoofdstad staat Stellenbosch ook bekend om zijn universiteit. Kids, als jullie nog eens in het buitenland willen studeren……

We drinken koffie met heerlijke nogal grote scones (how British). Lunchen hoeft niet meer. Puike plek met dito uitzicht. We reizen verder richting Franschhoek. Toeristisch maar de moeite waard. O.a. veel straatnamen zijn terug te voeren tot de Franse Hugenoten (https://nl.wikipedia.org/wiki/Franschhoek), alleen toen nog geen souvenirwinkeltjes. We proberen allemaal één kadootje te kopen van maximaal 100 Rand (€ 6,30) voor vanavond Crazy Santa. Uitleg volgt straks. Mijn hoogtepunt vandaag en hoe kan het ook anders in dit gebied, is de wijnproverij. Ik ben niet de Bob, dus niks uitspugen, gewoon leegdrinken. Bodempjes weliswaar, maar very tasteful. En op een heel mooie plek, Wijnhuis Boschendal. Topper.

Ons sit op die stoep met n koppie koffie en n koeksuster en braaivleisie op die vuur. Leuk taaltje hoor. We eten een soort grote sushi (heerlijke smaaksensatie) en starten daarna met Crazy Santa. We trekken een lootje met een nummer. Het nummer bepaalt wie het eerste kadootje mag pakken. Je kunt besluiten het uit te pakken of ongeopend te ruilen. Als iedereen is geweest volgt nog een gooi met een dobbelsteen en komen de presentjes alsnog bij iemand anders terecht. Aan het eind van het liedje wordt er gewoon geruild. Al met al heeft het weinig om handen, maar de avond is gezellig.

Einde van dag 3.

1. Piet Koren:
    25 december 2017
    In Franschoek staat halverwege de hoofdstraat een kerkje. Alles binnen daar is ekkerhout. Leuk om even binnen te wippen. Ook predikanten uit Nederland hebben daar gestaan.
    In Stellenbosch heeft onze oud dominee Fourie nog gepreekt. Tegenover de preekstoel hangt , volgens mij, nog een klok om zo niet zo lang te preken.
  2. Bas:
    25 december 2017
    Dat ziet er geweldig uit! Fijn kerstfeest
  3. Odette:
    25 december 2017
    Dat zonnetje... Heerlijk! En al één van de big five gespot en vastgelegd. Fijne tijd!
  4. Aafke:
    25 december 2017
    Prachtig, prachtig, prachtig. Wat een geweldige reis maken jullie weer! Geniet van elke minuut.