So this is Christmas

25 december 2017 - Somerset West, Zuid-Afrika

Maandag 25 december 2017

Merry Christmas to you all! Kerst in Zuid-Afrika. Geen Mariah Carey, Chris Rea en Wham op de radio, dat is dan wel weer fijn, maar verder wijst er ook niet zoveel naar het Kerstfeest. Geen Santa Claus, geen boom, geen kaarsen, geen Kerstkaarten. We gaan naar Dappat se Gat en ontbijten op het strand. Dat is dus helemaal niet zo’n verkeerd Kerstalternatief. Wát een mooie plek. De zee is fris maar op het strand tussen de rotspartijen is het goed toeven. Lekker een paar uurtjes spelevaren want we gaan niet te laat naar huis, de lamsbout moet op het vuur. We bereiden de Kerstmaaltijd met elkaar en hier haken wij Hollanders weer aan. Dat herkennen we van ons Kerstgebeuren.

We vermaken ons vanmiddag en relaxen rondom het huis. Ondanks het waterprobleem toch een gevuld zwembad (met rivierwater). Geen bommetje, dan raakt er teveel water uit het zwembad, maar lekker afgekoeld. Klinkt natuurlijk tegenstijdig. Maar zonder gekheid wordt verwacht dat er in maart geen water meer uit de kraan komt. That’s something to worry about. Dan fungeert het zwembad als voorraad voor alles behalve drinkwater. Op dit moment wordt bewoners geadviseerd niet meer te gebruiken van 87 liter per dag, als de kraan stopt zal er 25 liter p.p.p.d. kunnen worden afgehaald bij een waterdepot. Wij kunnen ons niet voorstellen hoe dat zal gaan. Onze familie evenmin. Maar hopen op veel regen en we zijn vast begonnen met de regendans.

Op het Kerstmenu staat biltong als voorgerecht. Volgers van ons blog die hier al geweest zijn, zullen dat herkennen. Het is gepekeld en gedroogd rundvlees. Zeer smakelijk. De lamsbout is voortreffelijk en Arthur heeft zijn bijdrage geleverd aan de salade holladaise. Gevulde paprika’s als tweede bijgerecht en natuurlijk afblussen met voortreffelijke streekwijn. IJs toe, we genieten van de maaltijd en het gezelschap. Morgen weer spannende plannen. Ik heb iets gehoord over 4x4.

Einde van dag 4

1. Joëlle:
    25 december 2017
    Wat een mooie foto zo half van die rots! En wat een mooi uitzicht van het strand.
  2. Dirk:
    26 december 2017
    Leuk om jullie belevenissen te lezen. Wat heerlijk zeg, Crazy Santa na een warme dag en kerstontbijt op het strand! Bijzonder!
    Heemskerk: 4 graden onder nul en er ligt een pak sneeuw van zo'n 20cm..... nah ja, dat was 2010 (echt waar!). Nu 6 graden grijs en grauw.....
    Wat een drama met dat water! Rivier droogt dus volledig op?? Maar wat een prachtige omgeving.
    Veel plezier met de cross (?) morgen! Enne, geniet, maar nooit met mate!