Guess what’s for dinner

29 december 2017 - George, Zuid-Afrika

Vrijdag 29 december 2017

De Oude Pastorie in Swellendam. Wat een leuk adres. We slapen met z’n drieën op een kamer en worden heerlijk wakker. Buiten(gewoon) aangenaam weer, een lekker ontbijt en we ervaren opnieuw veel gastvrijheid. Onze gastvrouw vertoont enige gelijkenis met Wilmaaaaa uit de Flintstones, maar daarmee doen we haar tekort. Uiterst vriendelijk en de gastheer bakt eitjes. Danique schrijft nog wat in het gastenboek en om kwart voor 10 danken we ze voor het aangename verblijf en sturen we weer de weg op. Wel links blijven rijden natuurlijk, maar dat begint aardig te wennen. Arthur zet Afrikaanse muziek op.

Ons reisdoel van vanmorgen is een struisvogelboerderij in Oudtshoorn. We verheugen ons erop, bijzonder grappige beesten. Het is een rit van 2,5 uur, dus even doorsturen. De weg leidt ons door een bergachtig gebied, daar houd ik wel van. A&D focussen het meest op mooie stranden (vind ik ook mooi) en shopping centers, gelukkig is het hier voor ieder wat wils. Onderweg zien we de eerste bavianen. Danique heeft het al beschreven, houd ze iets uit de buurt want ze pikken zo je spullen. Maar de eerste apen in de vrije natuur, da’s toch bijzonder.

Om 12 uur zijn we bij de struisvogels. Inmiddels zijn we door de 30°C. Hihi is het eerste dat bij me op komt. Met de foto’s van vandaag hebben jullie ook vast hihi. We kopen kaartjes voor de rondleiding; deels gemotoriseerd, deels te voet. We leren alles over de vogels die niet kunnen vliegen, wel 60-80 km/h kunnen rennen, hersen hebben ter grootte van een walnoot maar desondanks miljoenen jaren hebben overleefd. Als je hun poten bekijkt, herken je iets prehistorisch. Maar wat zijn ze leuk en de mannetjes zijn zwart en de vrouwtjes bruin. En en passant worden er ook nog een paar kleine struisvogeltjes gemaakt naast onze platte kar. Het is paringstijd. Struisvogels zijn overigens niet beschermd, de boerderij dient voor vlees- en leerproductie. Tja, dat doen wij met koeien, en varkens voor het vlees. Struisvogelrijden hebben ze dit jaar afgeschaft. Kennelijk stuiterden er toch veel mensen vanaf en was het voor de beesten te stressvol. Beetje raar is het ook wel zo op een struisvogel, maar als het had gekund......

We vervolgen onze weg naar George. Hier hebben we twee overnachtingen in Loerie Guest Lodge. Opnieuw niet verkeerd. We doen een kleine zwem, gaan even kijken op surfers paradise Victoria Beach en doen wat kleine boodschappen. We hebben bijtijds geserveerd in een restaurant want het is hier superhoogseizoen. Better safe than sorry. Het blijkt een uitstekende keuze met een heel gevarieerd aanbod. We zullen een positieve review achterlaten op TripAdvisor. En Arthur geïnspireerd door vandaag neemt vooraf de struisvogel carpaccio 😉. Zeer smaakvol. Aan tafel zet hij zijn nieuwe struisvogelleren hoed even af. Zo hoort het.

Weer een heerlijke dag.

Einde van dag 8

1. Odette:
    Hihi
  2. Piet Koren:
    29 december 2017
    Guys, wij waren daar ook. Genieten maar.
  3. Zuid Afrika:
    Zie je wel ;-)
  4. Dirk:
    30 december 2017
    Die ene foto, STAAT er nu iemand (wie?) op twee struisvogeleieren? Zijn ze zo stevig? Kun je er ook mee bowlen? Misschien wel een leuk huisdier voor aan het Michaelpad...? Als ze toch niet beschermd zijn, neem een kleintje in je koffer mee, en wordt ie toch te groot dan begrijp ik van Arthur dat je er lekkere carpaccio van kunt maken..... 😉
    Have fun!!
  5. Carolien Bijlsma:
    30 december 2017
    Leuk hoor al die verhalen. Erg leuk geschreven . Ik reis gewoon lekker mee vanuit het natte Nederland . Geniet nog lekker.
  6. Kees lugthart:
    30 december 2017
    Jammer dat we die stuisvogel hoed nog niet op de foto hebben gezien, maar ja je kan ook niet alles fotograferen!
  7. Corine Feringa:
    30 december 2017
    Leuk herkenbaar allemaal. Ik heb 4 jaar geleden nog een Struisvogel rees gedaan. Wel een kleinstukje hoor! Begrijp wel dat het stress voor de dieren is. Geniet ze en George is een mooie plaats en veel te zien. Doi.